Op de Leo Kannerschool VSO, locatie Oegstgeest, wordt voortgezet speciaal onderwijs gegeven aan kinderen met autisme. Het onderwijs is ingericht op structuur en overzicht. Door de kleine klassen en vaste plekken van de leerlingen is er een veilige basis voor de jongeren om zich te ontwikkelen. Zo ook voor Mendi. Als zij op haar zestiende bij de Leo Kannerschool in Oegstgeest komt is het even wennen. “De eerste dag dat ik naar school ging was ik natuurlijk superzenuwachtig. Ik wist niet wat ik moest doen en wie er in mijn klas zouden zitten. Dat vond ik wel spannend.”
Ontplooien en ontdekken
Mendi startte in de entreeklas waar je als leerling zonder vooropleiding een mbo1 diploma kunt halen. Eén van haar docenten, Cleo Besteman, kan zich haar nog goed herinneren. “Ik zag een hele lieve, spontane meid in de klas die cognitief gezien veel in haar mars had. Tegelijkertijd was er veel angst. Angst voor het onbekende. Iets dat heel herkenbaar is bij meer van onze leerlingen. Het leren omgaan met zaken die ineens anders lopen of nieuwe uitdagingen die op hun pad komen, dat is waar wij dagelijks mee bezig zijn.”
Anika Remerij, directrice van de Leo Kannerschool VSO, geeft aan dat het zo belangrijk is dat de leerlingen het fijn hebben op school en zich kunnen ontwikkelen, zodat ze vervolgens kunnen doorstromen naar een passende vervolgschool of werkplek waar ze weer kunnen doorgroeien. ‘Leren doen we met elkaar binnen en buiten onze schoolomgeving’. Mendi heeft zich zo kunnen ontwikkelen op haar stageplek, dat ze er een mooie werkplek aan over heeft gehouden.
‘Je bent meer dan je autisme’
Na een carrière in het reguliere basis- en voortgezet onderwijs staat Anika sinds twee jaar aan het hoofd van de school en maakt zij zich hard voor de kwetsbare groep leerlingen binnen de schoolmuren. “Ik vind het ontzettend belangrijk dat de leerlingen van onze school alle mogelijkheden en kansen krijgen om zich met vertrouwen te ontwikkelen. En zo ook alle kansen en mogelijkheden kunnen krijgen, ongeacht hun autisme".
Adjunct-directrice Daphne de Moulin, wiens hele werkcarrière ligt in het speciaal onderwijs, geeft het belang van de stage aan. De leerlingen kunnen door het gericht oefenen van arbeidsvaardigheden een enorme groei laten zien. Een samenwerking met een stagebedrijf is voor de Leo Kannerschool VSO dan ook van grote waarde. “Stagelopen is een cruciaal onderdeel van het onderwijsprogramma, zo ook voor Mendi. Zij is vanuit de vertrouwende omgeving met de voorspelbaarheid die zij nodig heeft, gaan groeien tot de persoon die zijn nu is”.